نقشه ۱.۲۰۰۰

نقشه توپوگرافی ۱/۲۰۰۰

نقشه ۱.۲۰۰۰ چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر برای دریافت پایان کار در ساخت و ساز ملک اقدام کرده باشد حتما می‌دانید که نقشه ۱.۲۰۰۰  یکی از مدارک ضروری می‌باشد. امروزه استفاده از نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ بسیار پر کاربرد است زیرا این نقشه‌ها مزایای بسیار زیادی دارند. یکی از این مزایا کاهش تعارضات ملکی و ساخت و سازی دقیق و با کمترین ضریب خطا می‌باشد.

در ادامه به صورت مفصل درباره این موضوع بحث خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید امروزه چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک ساخت و ساز افزایش پیدا کرده است و سازندگان همواره موظف به رعایت قوانین شهرداری و عدم تجاوز به حریم همسایه هستند. تجاوز و ورود به حریم همسایه می‌تواند سبب به وجود آمدن اختلافات جدی و جبران ناپذیری شود.

حال به نظر شما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ مشکلاتی از این قبیل ممکن است در هر ساخت و سازی ایجاد شود و یکی از عواملی که سبب جلوگیری از این مشکلات می‌شود تهیه نقشه ۱.۲۰۰۰ است. این نقشه‌ها می‌توانند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرند و همچنین ساخت و سازها و تعیین مرزهای املاک را ‌سهولت ببخشند.

 تهیه این نقشه‌ها اغلب توسط مهندسان نقشه بردار و با استفاده از دوربین‌های نقشه برداری صورت می‌گیرد. کار کردن با دوربین‌های نقشه برداری به دقت بسیار زیادی احتیاج دارد بنابراین مهندسین خبره در این عرصه با به کارگیری دانش و دقت کافی، نقشه‌هایی با حداقل ضریب خطا تولید می‌کنند.

نقشه 1.2000 چیست

ما در این مقاله به طور مفصل درباره نقشه ۱.۲۰۰۰ و کاربردها و مزایای آن می‌پردازیم. پس اگر به دنبال دریافت نقشه برای ملک خود هستید حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نقشه ۱.۲۰۰۰ به چه نقشه‌ای گفته می‌شود؟

نقشه ۱.۲۰۰۰ از جمله نقشه‌هایی است که تهیه‌ آن برای ساخت و ساز ضروری تلقی می‌شود‌. عدد ۱.۲۰۰۰ در واقع مقیاس این نقشه است و اگر با مقیاس آشنایی داشته باید می‌دانید که عدد ۱.۲۰۰۰ به این معنا است که پارامترهای موجود در نقشه ۲۰۰۰ برابر کوچکتر از اندازه واقعیشان می‌باشند.

این نقشه‌‌ها توسط مهندسین نقشه بردار تولید می‌شوند. مهندسین نقشه بردار مهندسینی هستند که با دوربین‌های نقشه برداری فعالیت می‌کنند و حتما برایتان پیش آمده است که هنگام عبور از خیابان این افراد را پای دوربین‌های نقشه برداری دیده‌اید‌.

مهندسین نقشه بردار با نگاه کردن به دوربین نقشه برداری اعدادی را یادداشت می‌کنند که ممکن است در نگاه اول برای ما نامفهوم باشد اما پس از تکمیل کار همه‌ی اعداد برداشت شده تبدیل به نقشه خواهند شد.

برای تهیه نقشه ۱.۲۰۰۰ مهندسین از دستگاه یو تی ام استفاده می‌کنند و سپس آن را در مقیاس ۱.۲۰۰۰ قرار می‌دهند. دستگاه‌ یو تی ام نیز در واقع دستگاهی است که  مهندسان نقشه بردار یا نقشه کش از آن برای بدست آوردن طول، عرض، زوایا و مساحت زمین استفاده می‌کنند و پس وارد کردن مختصات جی پی اس و تهیه نقشه آن را به مقیاس ۱.۲۰۰۰ تبدیل می‌کنند‌.

تهیه نقشه‌های UTM

همانطور که در مقاله تهیه نقشه UTM مطالعه کردید، برای تهیه نقشه‌های UTM دو روش کلی وجود دارد.

۱. برداشت ملک به وسیله دوربین توتال استیشن و سپس جانمایی نقشه روی نقشه های ۱.۲۰۰۰

۲.تولید نقشه UTM توسط دستگاه‌های جی پی اس و بدست آوردن مختصات‌ها.

با توجه به روش اول در تولید نقشه‌های UTM درمی‌یابیم که این دو نقشه ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. به عبارتی دیگر نقشه‌های UTM و نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند و برای تولید نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ از نقشه‌های یو تی ام کمک گرفته می‌شود.

چرا نقشه ۱.۲۰۰۰ تهیه کنیم؟

تهیه این نقشه علاوه بر این که برای ساخت و سازها ضروری است، فواید بسیار زیادی هم دارد و کیفیت و دقت کار را بسیار بالا می‌برد.

این فواید عبارتند از:

۱. حتما دیده‌اید که برخی از ساخت و سازها در زمین‌هایی با زوایای تند انجام می‌شود. این ساخت و ساز ها اغلب ممکن است با مشکل مواجه شوند اما اگر نقشه ۱.۲۰۰۰ برای آن‌ها تنظیم شود، ساخت و ساز توسط نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ و نقشه‌های معماری به بهترین نحو صورت می‌گیرد‌ و میزان خطا در تشخیص زوایا کاهش پیدا می‌کند.

۲. اگر در ساخت و سازها دقت لازم به خرج داده نشود، ممکن است سهوا به حریم همسایه تجاوز شود. در این صورت با اقدام قانونی همسایه می‌تواند سبب تخریب ملک شما شود. یکی از روش‌هایی که می‌تواند حریم ملک شما را تعیین کند، نقشه ۱.۲۰۰۰ است‌.

۳. مشکل تجاوز به حریم همسایه هم در ساخت و ساز و هم در فروش ملک اتفاق می‌افتد. اما با در دست داشتن نقشه  ۱.۲۰۰۰هم ساخت و ساز راحت ‌تر می‌شود و هم خرید یا فروش ملک به آسانی صورت می‌گیرد و خریدار می‌تواند محل دقیق ملک، خیابان‌های اطراف و محدوده آن را بر روی نقشه ۱.۲۰۰۰ مشاهده کند.

جهت اخذ مشاوره رایگان از شرکت فنی و مهندسی  پایانکار در خصوص نقشه های توپوگرافی با ما تماس بگیرید.

۴. توسط نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ جانمایی پلاک ثبتی به صورت دقیق انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

۵. آگاهی از حریم ملک و بدست آوردن مساحت آن سبب می‌شود که سازنده از عوارض ناشی از نوسازی و مالیات‌ها در امان بماند زیرا اندازه و مساحت ملک مشخص بوده است و با ساخت و ساز درست، سازنده بهایی در برابر عوارض پرداخت نخواهد کرد‌.

۶. ملک بر روی زمینی که قرار است در آن احداث شود به طور دقیق قرار می‌گیرد و وارد حریم املاک اطراف نمی‌شود.

۷. طراحی مهندسان معماری با کمترین میزان خطا مواجه خواهد شد زیرا با در اختیار داشتن نقشه ۱.۲۰۰۰و آگاهی از اندازه دقیق ملک، طراحی نقشه معماری ساختمان عینا قابل اجرا خواهند بود و ضریب خطای آن‌ها به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

۸. حتما می‌دانید که یکی از اقدامات مهمی که در ساخت و سازها باید صورت گیرد، دریافت پایان کار است. برای دریافت پایان کار باید ساخت و ساز به صورت بسیار دقیق صورت گیرد و ضریب خطای آن پایین باشد. جالب است بدانید که تهیه نقشه ۱.۲۰۰۰ و ساخت و ساز بر اساس آن، دریافت گواهی پایان کار ساختمان به سهولت انجام می‌شود.

وییگی های نقشه 1.2000

ویژگی‌های بارز نقشه ۱.۲۰۰۰

همانطورکه گفته شد برای مشخص کردن محل قرارگیری ملک و همچنین جانمایی پلاک ثبتی ملزوم به دریافت نقشه ۱.۲۰۰۰ هستیم.

از ویژگی‌های ضروری و بارز نقشه ۱.۲۰۰۰ این است که این نقشه‌ها می‌توانند ریزترین جزئیات را نشان داده و احتمال ورود ملک به حریم همسایه، معابر و خیابان‌ها را کاهش دهند. با افزایش دقت در ساخت و ساز به مراتب دعوا‌های ملکی کاهش پیدا می‌کند و انسجام و هماهنگی بافت شهری حفظ می ‌شود.

لازم به ذکر است که برای دریافت مجوز ساخت و ساز، نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ از جمله مدارکی هستند که باید به شهرداری ارائه شود. حد و مرز دقیق و مختصات جغرافیایی ملک در این نقشه‌ها به صورت دقیق نشان داده می‌شود همچنین لازم به ذکر است که بخش زیادی از دقت این نقشه‌ها به مهندس نقشه بردار بستگی دارد. در واقع مهندس نقشه بردار باید این نقشه را به صورت راهنما در نظر بگیرد و سعی کند تا ضریب خطا را به حداقل برساند.

اگر با مقیاس نقشه‌ها آشنا باشید حتما می‌دانید که ۱‌.۲۰۰۰ به این معنی است که هر یک سانتی متر بر روی نقشه معادل ۲ متر در زمین واقعی است. جالب است بدانید که این نقشه‌ها به شکل شبکه بندی شده در اختیار شما قرار می‌گیرند و به راحتی از سایر نقشه‌ها قابل تفکیک هستند.

همچنین لازم است بدانید که نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ نیز در خانواده نقشه‌های UTM قرار می‌گیرند و همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، این دو نقشه لازم و ملزوم یکدیگر هستند و با هم رابطه مستقیمی دارند.

همچنین لازم به ذکر است که نقشه‌هایی که با مقیاس ۱.۲۰۰۰ تهیه می‌شوند همگی از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند و در عین تفاوت در پارامترها، چهارچوب‌های کلی در همه‌ی نقشه‌ها مشابه است. اما باید بدانید که اگر این نقشه‌های را برای سازمان یا ارگان خاصی تهیه می‌کنید، نقشه‌های تهیه شده باید با فرمت مورد نظر آن سازمان همخوانی داشته باشد.

در غیر این صورت نقشه شما پذیرفته نخواهد شد. با توجه به این موضوع حتما مشخصات سازمان مورد نظر را با کارشناسان نقشه برداری به اشتراک بگذارید.

قیمت نقشه‌های ۱.۲۰۰۰

هزینه تهیه نقشه‌های 1.2000

ممکن است از خود بپرسید که قیمت نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ چقدر است و آیا این نقشه‌ها قیمت ثابتی دارند؟ پاسخ به این سوال منفی است زیرا نمی‌توان قیمت ثابتی برای همه‌ی نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ در سراسر کشور ارائه داد. قیمت این نقشه‌ها با توجه به عوامل زیر ممکن است تغییر کنند.

۱‌‌. مساحت زمین: مساحت زمین برداشت تاثیر بسیار مهمی روی قیمت نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ دارد. در واقع بدیهی است که هر چقدر متراژ زمین افزایش پیدا کند، فرایند تهیه نقشه طولانی تر شده و به مراتب هزینه آن هم بالاتر خواهد رفت.

۲. شرایط آب و هوایی و دسترسی به زمین: اگر زمین مورد نظر در کوهستان و به طور کلی مناطقی باشد که دسترسی به آن‌ها دشوار است، هزینه تولید نقشه افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این ایستادن پای دوربین‌های نقشه برداری و به کار بردن دقت لازم برای تولید نقشه در محیط‌هایی با آب و هوای برفی یا بارانی بسیار مشکل است و کار کردن در این شرایط جوی ممکن است کار هر کسی نباشد. بنابراین با توجه به حساسیت این موضوع باشد گفت که تهیه نقشه در شرایط جوی نامساعد هزینه بیشتری خواهد داشت.

۳.همانطور که می‌دانید تهیه نقشه‌ با استفاده از دوربین‌های نقشه برداری توسط برداشت نقطه صورت می‌گیرد. به همین دلیل تعداد نقطه‌های برداشت شده نیز می‌توانند در قیمت نقشه ۱.۲۰۰۰ تاثیر گذار باشند. بدیهی است که با افزایش تعداد این نقطه‌ها، هزینه تهیه نقشه نیز بالاتر خواهد رفت.

تاثیر نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ بر نقشه‌های معماری

همانطور که گفته شد برای تجربه ساخت و سازی دقیق و تعیین مساحت ملک تهیه نقشه‌ها ۱.۲۰۰۰ امری ضروری است. این نقشه‌ها در هنگام پیش فروش یا پیش خرید ملک می‌توانند نمای واضحی از موقعیت ملک را به شما ارائه دهند. همچنین با بررسی این نقشه‌ها به سادگی می‌توانید موقعیت ملک در محل را به سادگی برای خریدار شرح دهید.

در ادامه ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که آیا نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ روی کار مهندسان معمار نیز تاثیر گذار است؟ پاسخ به این سوال مثبت است! در واقع می‌توان گفت که با ارائه نقشه ۱.۲۰۰۰ به مهندسین معمار می‌توان ضریب خطا را به حداقل میزان ممکن رساند و کمک بزرگی برای معماران در تطابق نقشه‌ها  و جانمایی ملک به حساب می‌آید.

همچنین علاوه بر این که تهیه این نقشه برای مهندسین معمار و تطابق نقشه‎‌های معماری لازم است، نقشه ۱.۲۰۰۰ از جمله  مدارکی است که مالک باید برای ادامه‌ی ساخت و ساز به شهرداری ارائه دهد.

  1. نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ جز نقشه‌هایی هستند که حساسیت بسیار بالایی دارند. زیرا همانطور که گفته شد ۱ سانتی متر در نقشه برابر با ۲ متر در واقعیت است بنابراین خطاهای کوچک و میلی متری در نقشه، در واقعیت بسیار جبران ناپذیر خواهند بود. با توجه به این موضوع حتما در انتخاب گروه نقشه برداری دقت لازم را به خرج دهید و کارشناسانی را انتخاب کنید که تجربه‌ی کاری و همچنین مهارت بالایی در این زمینه داشته باشند.
  2. اگر این نقشه را برای ارائه به شهرداری منطقه و دریافت پایان کار تهیه می‌کنید، باید بدانید که هر ارگان و سازمان فرمت خاص خود را دارد و نقشه‌ای را قبول می‌کند که با ای فرمت‌ سازگاری داشته باشد. همچنین وجود مهر و امضای کارشناس در پای این نقشه نیز ضرورت دارد و مهر و امضای کارشناسی پذیرفته می‌شود که دارای پروانه از سازمان نظام مهندسی باشد.
  3. حتما قبل از شروع به ساخت و ساز برای اخذ نقشه ۱.۲۰۰۰ اقدام کنید تا با تعیین دقیق حد و مرزها بدون نیاز به واریز عوارض ساخت و ساز خود را ادامه دهید. دریافت نقشه ۱.۲۰۰۰ پیش از شروع ساخت و ساز مطلوب است زیرا اگر پس از ساخت ملک متوجه‌ی خطا در حریم ملک و تجاوز به زمین همسایه شوید، در بدترین حالت باید ساختمان را تخریب کرده و در حریم خود اقدام به ساخت کنید.
نقشه برداری توپوگرافی 1.2000

کلام پایانی

برای ساخت و ساز بی‌عیب و نقص و دقیق ملک و همچنین آگاهی از محدوده ملک و مساحت آن توصیه می‌شود که نقشه ۱.۲۰۰۰ تهیه شود همچنین اگر قصد پیش فروش یا پیش خرید ملکی را دارید، با در دست داشتن نقشه‌های ۱.۲۰۰۰ بهتر می‌توانید محل قرارگیری ملک را به فروشندگان یا خریداران و یا حتی سازندگان ملک نمایش دهید.

در واقع نمایش ملک بر روی این نقشه‌ها سبب تصور راحت ملکی می‌شود که هنوز ساخته نشده است و با به نمایش گذاشتن این نقشه‌ها خیال مالک یا خریدار از جهت طرح‌های عمرانی، تجاوز به معابر، خیابان‌ها و حریم همسایه راحت می‌شود.
در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه مندان و فعالان مطرح در این حوزه مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود در باره این نقشه را در قسمت کامنت با کارشناسان خبره ما به اشتراک بگذارید.

تماس و مشاوره رایگان اسکرول به بالا